Academia Film Olomouc 60

22. duben 2025, 9:00 – 27. duben 2025, 18:00

Mezinárodní festival populárně-vědeckých filmů

AFO60: Šedesát let filmu, vědy a hledání nových perspektiv

AFO letos oslaví 60 let své existence! Místo nostalgické retrospektivy ale jubilejní ročník, který se koná od 22. do 27. dubna 2025, směle pohlíží vpřed. První AFO bylo pokus. Šedesáté AFO je Work in progress. Festival jako metafora jakéhokoliv společného projektu v jeho přípravách, průběhu i budoucnosti zdůrazní dynamiku vědních oborů a neustálou proměnu světa kolem nás.  

Nejvýraznější letošní novinkou je rozšíření soutěžních kategorií a festivalových cen.  Přidáváme soutěž imerzivních médií, protože chceme věnovat více pozornosti virtuální a rozšířené realitě. Diváci se dočkají nových VR a XR filmů a interaktivních děl. Mimo nové soutěže zavádíme několik cen do již stávajících soutěží. Od teď budou poroty u dokumentů  kromě vzdělávacího potenciálu oceňovat také filmové zpracování a umělecké přesahy díla. Naším cílem je tímto podpořit dokumentární tvorbu ve všech jejích polohách a ocenit její pestrost. Chceme také přímo podpořit filmařky a filmaře, kteří do žánru vědeckého dokumentu teprve začínají přispívat, a  součástí AFO60 proto bude soutěž debutů a druhých (středometrážních a celovečerních) filmů.

Zastřešující nesoutěžní sekcí bude Terén. Zde skrze filmové projekce, přednášky a workshopy otevřeme téma konstrukce pravdy v dokumentárním filmu i ve vědě. Vlastní výročí festivalu chceme oslavit výběrem filmů z každé dílčí dekády jeho konání. Dokumentární snímky ze šesti dekád promítneme postupně v šesti festivalových dnech. V life-stylové sekci Kultura piva zjistíme, že jeho význam tohoto národního nápoje přesahuje samotnou konzumaci – ovlivňuje kulturu, společenské normy i hospodářství. 

Koncepce vizuálu

Vizuál letošního ročníku je inspirován konceptem vývoje a výzkumu, který je znázorněn prostřednictvím prolínání tří vrstev, reprezentujících jednotlivé fáze tohoto procesu. První, nejstarší vrstva odkazuje na počátek úvah či zkoumání daného fenoménu. Druhá vrstva zachycuje aktuální stav nebo klíčový zlom v oboru. Třetí, poslední vrstva pak ukazuje směr, kterým se fenomén ubírá.

Cesta vývoje je často nevyzpytatelná a klikatá – právě to symbolizují prolínající se vrstvy. Výzkum nás mnohdy zavede zpět na začátek, donutí nás přehodnotit původní plány nebo dokonce vytvořit něco zcela odlišného od původního záměru. Pojem „work in progress“ zde neznamená jen samotný proces tvoření, ale i přijetí reality, že práce nemusí být vždy dokonale dotažená. Jednotlivé vrstvy jsou záměrně tónovány do základních barev RGB spektra. Jejich prolínání zdůrazňuje nejen složitost a chaotičnost, která může být součástí vývoje, ale také samotný technologický proces, který se neustále odehrává na pozadí vaší obrazovky. Dekódování těchto vrstev probíhá pomocí barevných filtrů, a to jak v digitální, tak analogové podobě. Tento prvek odkazuje na retrospektivní analýzu vývoje a nutnou sebereflexi, jíž festival prochází ve svém jubilejním 60. ročníku. Protože žádná verze není „final final“ – evoluce je nekonečný proces, a novější nemusí vždy znamenat lepší. Vše je jen nekončící „work in progress“.

Popkulturní odkazem letošního vizuálu je estetika načítání a bufferování. Tato metafora vystihuje nejistotu procesu, jehož výsledek nemusí vždy odpovídat původním očekáváním – Refresh and start again. 

Pořádá

Academia Film Olomouc

Místo

Umělecké centrum, Univerzitní 3
Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)